Viikonloppuisin on ihana herkutella aamupalalla vähän pidemmän kaavan mukaan. Banaaniletut valmistuvat nopeasti ja ovat inan terveellisempiä (jolloin päälle voi luonnollisesti mättää enemmän täytteitä). Banaanilettutaikinaan saa kätevästi piilotettua liikaa ruskistuneet banskut, jotka eivät kelpaa hedelmäkulhosta enää kenellekään. Mitä kypsempi banaani, sen makeampia letuista tulee.

banaanilettu_maidotonLettujen kanssa tarjoillaan tietenkin mansikoita. Vaikka mansikoita saa nykyään marketeista ympäri vuoden, kuuluvat ne silti nimenomaan kesäfiilikseen. Nutella ja mansikat ovat täydellinen kombo. Mansikan pieni happoisuus raikastaa suloisen makeaa suklaalevitettä.

tuoreet mansikat_letut

Banaaniletut valmistuvat ilman maitoa ja sopivat kauraa sietävän keliaakikon ruokavalioon. Myös Nutella on gluteenitonta, mutta sisältää maitojauhetta, eli ei sovellu maidottomalle herkuttelijalle. Tilalle voi tarjota vaikka vaahtoutuvia maidottomia kermoja. Niitä löytyy nykyään vähän joka lähtöön esimerkiksi soijasta ja kaurasta valmistettuna.

banaaniletut_maidoton

BANAANILETUT

maidoton, gluteeniton (sisältää kauraa)

  • 1 iso (tummentunut) banaani
  • 3 munaa
  • 1 dl kaurahiutaleita
  • 1/2 tl vaniljasokeria
  • 1/2 tl kardemummaa
  • Paistamiseen maidotonta margariinia
  1. 1. Riko kananmunat kulhoon. Kuori banaani ja lisää kulhoon. Soseuta sauvasekoittimella.
  2. 2. Lisää muut aineet ja surauta taikina sauvasekoittimella tasaiseksi. Anna taikinan turvota hetki.
  3. 3. Paista lettupannulla rasvassa miedolla lämmöllä pieniä lettuja.

Tarjoa lempilisukkeiden kera.

Ohjeesta tulee maltillinen määrä pieniä aamupalalettuja 3-4 hengelle. Tosiherkuttelija tekee kaksinkertaisen satsin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *