Tammikuu saa aina aikaan pientä ryhtiliikettä. Kroppa alkaa kaivata raikkaita ja tuoreita makuja. Loppuvuosi meni itselläni pitkälti “pannu kahvia kiitos!” -aamiasilinjalla, joten muutoksia päivän aloitukseen on ollut varsin helppo tehdä.

Appelsiinisesonki on juuri parhaimmillaan. Päivä saa ihan erilaisen startin, kun nipistää muutaman lisäminuutin aamuun ja puristaa lasillisen mehua. Appelsiini sisältää runsaasti muun muassa C-vitamiinia, mutta johan tuosta pelkästä väristä saa energiaa! Ja kun juoman nauttii kristallilasista, aamuun saa myös pientä luksusta.

Smoothiet ovat meillä koko perheen suosikkeja. Lapsiin uppoaa helpoiten marja- ja hedelmäsmoothiet, joiden pohjana käytän maustamatonta jogurttia ja erilaisia marjakeittoja. Kauraleseitä tai pähkinöitä lisäämällä smoothiesta saa kuitupitoisemman. Ohjeen löydän postauksen lopusta.

Smoothie on vähän kuin moderni pyttipannu. Sinne voi sekoitella oikeastaan mitä tahansa ja miten paljon tahansa. Mikä nyt sattuu omia makunystyröitä miellyttämään. Jogurtinloput, rahkat, maidot, ylikypsät hedelmät, yrtit ja marjapussin jämät pakkasesta muuttuvat hetkessä täyttäväksi juomaksi tai lusikoitavaksi herkuksi.

Fiksu kasaa smoothieaineet valmiiksi tehosekoittimen sekoituskannuun illalla. Aamulla riittää lyhyt surautus, sillä jäiset marjat ovat ehtineet sulaa yön aikana. Jos tehosekoitin on käytössä lähes päivittäin, kannattaa satsata laadukkaaseen tehosekoittimeen. Jäisten mansikoiden murskaaminen vaatii yllättävän paljon tehoja koneelta. Laadukas tehosekoitin tarkoittaa yleensä tehokkaampaa moottoria, sekä tehon ja nopeuden säätöjä. Itselleni se tarkoittaa myös mahdollisuutta varaosiin. Pienen osan pettäessä ei tarvitse vaihtaa koko masiinaa uuteen. Lasinen sekoituskulho kestää sekä jäiden murskauksen että kuumien keittojen soseuttamisen, mutta on toki muovista paljon painavampi.

Perheen aikuisille maistuvat myös vihersmoothiet. Ja mikäs näitä tehdessä, kun lehtikaalia löytyy yhä sekä pakkasesta että kasvimaalta. Lisään lehtikaalin kaveriksi hedelmiä, minttua ja tuoretta inkivääriä, sekä maitorahkaa. Smoothien paksuutta voi säädellä maidolla tai mehuilla.

Kun aamun aloittaa lasillisella vihervoimaa, päivä lähtee liikenteeseen ihan eri energiatasolla. Plaseboa tai ei, mutta toimii ainakin minulla!

MANSIKKA-BANAANISMOOTHIE

  • mansikoita
  • banaania
  • kiiviä
  • maustamatonta jogurttia
  • mustikkakeittoa
  • kauraleseitä
  • Smoothien päälle:
  • paahdettu rouhittu pellava + mustikka (esim. Valo24h)
  1. 1. Laita kaikki ainekset tehosekoittimeen ja surauta tasaiseksi.
  2. 2. Lisää valmiin juoman päälle pellava-mustikkarouhetta.

LEHTIKAALI-VIHERSMOOHTIE 

  • pari isoa lehtikaalin lehteä
  • vesimelonia
  • ananasta + tölkkiananaksen oma mehu
  • banaania
  • tuoretta minttua
  • tuoretta inkivääriä
  • limeä
  • rahkaa
  1. 1. Poista lehtikaalista puumaiset lehtiruodit. Laita lehtikaali, vesimeloni, ananas mehuineen ja banaani tehosekoittimeen. Lisää tuoretta minttua ja pieni pala raastettua inkivääriä. Purista joukkoon puolikkaan limen mehu. Lisää rahka. Surauta kaikki ainekset tasaiseksi.
  2. 2. Saat smoothiesta juoksevampaa, kun lisäät joukkoon esimerkiksi mantelimaitoa tai hedelmämehua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *