*Yhteistyössä Ecorella

dsc_5974

Flunssakausi. Se kamala aika, joka nykyään on käynnissä melkein ympäri vuoden. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ennen muistini mukaan flunssa iski syksyllä, sitten keväällä ja sitten se oli siinä. Miten nykyään niiskutetaan ympäri vuoden?

Meillä ainakin lapset kantaa kaikki mahdolliset pöpöt kotiin, ja sehän tietää poissaoloja koulusta ja töistä, sekä venyttää oman jaksamisen äärirajoille. Myönnän että olen monesti mennyt juurikin siellä äärirajoilla oman jaksamisen suhteen. Pienten lasten kanssa energia meni arjen pyörittämiseen, ja vaikka kuinka tiesi että itsestä on pidettävä huolta, ei siihen silti liiennyt aikaa, saati sitä energiaa.

Vasta kun aloitin työt vuosien kotiäitiyden jälkeen, aloin paremmin huolehtimaan itsestä. Töihin kun ei viitsi ilmoitella kahden viikon välein että täällä taas flunssassa ollaan, niin silloin on oma vastustuskyky saatava huippuunsa, että jaksaa hoitaa ne kipeät lapset siinä kodin ja työn ohella. Sairastumatta itse!

dsc_6033-2

Terveellinen ja puhdas ruokavalio auttaa jaksamaan, liikunnan pitäisi kuulua jokapäiväisiin rutiineihin myös. Meidän taloudessa sitä kovasti yritetään mahduttaa aikatauluihin, ja yleensä se tarkoittaa hyötyliikuntaa. Työmatkapyöräily, pihatyöt, lasten kanssa puuhailu.. Mulla itsellä stressi ja varsinkin sen laukeaminen alentaa vastustuskyvyn, ja silloin ne pöpöt pääsee niskan päälle. Muutaman päivän vapaa töistä antaa luvan mielelle rentoutua, ja silloin kroppa unohtaa taistella flunssaa vastaan.

Nyt olenkin hieman hellittänyt tätä pakkomielteistä siivousta ja täydellisyyden tavoittelua. Jos olo tuntuu ensimmäisenä vapaapäivänä heikolta, olen antanut itselleni luvan levätä. Kuulostaa yksinkertaiselta, ja jotkut tämän jalon taidon varmasti osaavat, minä vielä opettelen.

dsc_5989dsc_6229-2

Tästä päästäänkin tähän helppoon muistilistaan mitä kannattaa tällä hetkellä napsia suuhunsa. 4 pientä tablettia päivässä, joilla on iso vaikutus jaksamiseen.

•D-vitamiini. Flunssakautena meidän perheen aikuisilla on käytössä 125 mikrogrammaa/päivä, jatkuvassa käytössä otetaan 100 mikrogramman päiväannos (joka on turvallisen saannin raja aikuisille). Suomen suositukset D-vitamiiniin on 10 mikrogrammaa/päivä, elikkä alhaisemmat kuin monessa muussa paikassa, mikä on hyvin kummallista, kun eihän täällä auringostakaan sitä d:tä juurikaan saa. Meidän ottaman 100 mikrogramman ja suosituksen 10 mikrogramman välillä on huima ero. Tästä jos on kiinnostunut, googlailemalla löytyy paljon (puolueetonta) tietoa.

•C-vitamiini. Näitäkin on monenlaisia, on pitkävaikutteisia, nopeavaikutteisia ja lisäksi koostumuksissa on paljon eroja. Me syötiin vuosia ihan “väärää”, en ollut tajunnut että sitäkin voisi tehokkaampana versiona ottaa. Nyt syödään pitkävaikutteista 500 mg .

•Maitohappobakteeri. Varmasti tuttu kaikille, sitä syötiin ulkomaille lähtiessä ja antibioottikuurin yhteydessä. Mutta kuinka monesti suolistoa on sanottu kropan toisiksi aivoiksi, ja kuinka vähän siitä oikeasti pidetään huolta?  Jos yksi maitohappobakteeri-kapseli päivässä saa mut voimaan paremmin, en näe mitään syytä olla ottamatta. Tämä kannattaa muuten ottaa iltaisin, näin maitohappobakteeri pääsee rauhassa vaikuttamaan yöllä.

•Sinkki. Se edistää mm. yleistä vastustukykyä. Me ollaan pääosin vegaaniruokavaliolla, joten tarvitaan sinkkiä vähän isompi annos. Nyt testasin  noita imeskeltäviä sinkkitabletteja (Zinkosan Fresh Mint), jotka samalla auttaa kurkun karheuteen.

dsc_6025-2dsc_6068-2

Jos kuitenkin flunssa pääsee iskemään, vaikka terveellinen elämäntapa vitamiinilisineen on kunnossa, kannattaa muistaa vielä nämä:

•Yskänsuihke! Pääsin testaamaan tätä Vogelin yskänsuihketta heti tositoimissa. Lapsella tulee flunssan jälkeen aina sitkeä yskä, joka vaivaa varsinkin öisin. Tätä suihketta suihkuteltiin kurkkuun, ja tällä kertaa ei koko talo herännyt yskänpuuskiin. Samalta merkiltä löytyy kurkkusuihke, jota kannattaa suihkutella juuri kun kurkussa tuntuu karhealta, Olga Temonen suositteli sitä jossain.

•Carmolis. Lapsuudesta tutut höyryhengityksessä käytetyt yrttitipat. Toimi silloin, toimii nyt. Sokeripalan päälle imeytettynä muutama tippa on tuttu myös sieltä lapsuudesta, mutta tätä voi käyttää iholle siveltynä kipeille lihaksille, tukkoiseen oloon, vatsanpuruihin..

Ja viimeisimpänä mun ehdoton lemppari! Tuo keltainen paketti kuvissa on Propolaid Flu, kuumaan veteen sekoitettava jauhe. Mun kaksi testihenkilöä, toinen alkavan flunssan kanssa, toisella jo flunssa pitkällä, kehuivat tätä todella tehokkaaksi. Kannattaa kokeilla perinteisen finrexinin tilalla, tämä on sellainen noin sata kertaa tehokkaampi tuote. Propolis-uute oli mulle aivan uusi tuttavuus, sitä kutsutaan luonnon omaksi antibiootiksi, eli mehiläiskittivaha. Mehiläiset suojaavat pesänsä propoliksella, torjuen näin tauteja ja bakteereja. Kuulostaa tehokkaalta, ja sitä se myös on.

Ja sitten tottakai paljon nestettä. Kuumaa, kylmää, kunhan juo. Mä olen ottanut inkiväärin omaan flunssanhoitoarsenaaliin, ja se hunajan ja sitruunamehun kanssa yhdistettynä kuumaan veteen helpottaa oloa huomattavasti. Pahaahan se on kuin mikä, mutta makuun tottuu. Lisäksi otan puristettua sitruunamehua shotteina välillä, koska äiti käski. Sitä en ole tutkinut sen enempää, mutta äidin sana on laki. Ja tiedän että sitruunaa suositellaan flunssan hoidossa.

dsc_6134-2
kuvat Marianne Pykäläinen

Vihersmoothiet on melkein jokapäiväinen herkku/välipala meillä, ja hedelmiä näin paljon käytettäessä se maistuu lapsillekin. Jos sekaan laittaa mustikoita, ei lapset edes tiedä että kyseessä on normaalia terveellisempi versio, kun smoothie on violettia.

Perusversioon tulee:

lehtikaalta
pinaattia
banaani tai avokado
päärynä
omena
loraus sitruunamehua
vettä

Kaikki ainekset vaan sekaisin sauvasekoittimella tai tehokkaalla blenderillä. Muutama jääpala murskattuna joukkoon saa smoothien kylmäksi jollaisena mä tykkään sen nauttia.

Itselle tehdessä lisään Puhdistamon vihersmoothie-jauhetta, silloin smoothiesta tulee kunnon superfoodpommi. Eikö kaikki doping tässä arjessa ole sallittua?

dsc_6116-2

Tähän loppuun on pakko lisätä pieni vastuuvapauslauseke. Käytän näitä vitamiinilisiä itse, olen huomannut niiden tehoavan, ja vilpittömästi suosittelen kaikille. Itse asiassa viime viikon ajan olen ollut kuin kävelevä tietopankki (sain Ecorellasta niin paljon uutta infoa että haluan jakaa sitä kaikille) ja kaivan laukusta heti pillerit esiin kun joku valittaa huonoa oloa. Se ei tarkoita että nämä käy kaikille, ja kannattaakin aina kuulostella omaa kroppaa tällaisissa asioissa. Lisäksi suurin osa näistä ei käy lapsille, miedompana versiona osa käy, ja ne löytää Ecorellasta.

Ja nyt kun vauhtiin pääsin, lisään vielä että flunssan kunnollinen kotihoito on todellakin kaiken vaivan arvoista. Sekä lapsilla että aikuisilla! Antibiootteja ei tässä taloudessa ole lapset tai aikuisetkaan syöneet sitten vuoden.. mitäköhän veikkaisin, ehkä 2009? Flunssia meillä toki on, välillä jokainen sairastaa vuorotellen ja talo muistuttaa hoitokotia kuukauden, mutta jälkitaudeilta ollaan säästytty kunnon levolla, suurella määrällä marjoja, nesteitä ja hellyyttä. Koska onko mitään ihanampaa kun joku hoitaa? Käskee sohvalle, levittää viltin päälle, tuo herkkuja ja silittää päästä. Ja kertoo että lepää vain, mä hoidan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *